Alla inlägg den 16 augusti 2014

Av Pernilla Nyberg - 16 augusti 2014 21:50


  

Lördag och augusti. Det betyder kräftor. I alla fall för mig som ÄLSKAR kräftor. Två helger i rad har det blivit västerbottenpaj till kräftorna, så nu sa vi att vi skulle göra något annat. Är det kräftor äter jag just bara kräftor och något härligt bröd till, så barnen fick bestämma denna gång. Det blev pizza med skinka och tonfisk. God, hoppas jag, eftersom jag inte har smakat av den. Som bröd hittade jag ett spännande recept på Anna Skippers hemsida. 


2,5 dl dinkelmjöl

1 dl grahamsmjöl

1,5 dl rågsikt

1 dl rågkross

0,25 dl vetekross

0,5 dl vetegroddar

0,5 tsk salt

2 tsk bikarbonat

2,5 msk brödkryddor

5 dl filmjölk

0,25 dl sirap


I receptet stod det fyrkornskross, havssalt och blandade brödkryddor, men det ovan var alltså det jag använde. Det blev ett supergott grovt bröd med kryddig smak från brödkryddorna. Jag förknippar den smaken nästan med julen, då min mormor brukade baka en limpa med brödkryddor i, som ofta fanns vid julbordet. Det blev i alla fall jättegott och gick bra ihop med kräftorna. Fast vilket nybakat bröd gör inte det?! 


Receptet är för ett bröd. Det stod i ugnen i ca 1 timme på 175 grader i en smord form. Blev ett gott bröd som jag kommer att göra igen. Nu ser jag fram emot frukosten i morgon med detta ljuva bröd med ost på! 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards