Alla inlägg den 17 augusti 2014

Av Pernilla Nyberg - 17 augusti 2014 13:26

 

Var sugen på ett hårt bröd och hittade ett recept på knäckebröd på www.kokaihop.se. Rörde ihop det medan barnen åt pizzan från igår. 


2 dl majsmjöl

0,5 dl solroskärnor

0,5 dl pumpakärnor

0,5 dl sesamfrön

0,5 dl linfrön

0,5 tsk salt

0,5 dl rapsolja

2 dl kokande vatten


I originalreceptet var det enbart solroskärnor och sesamfrön med tips om att man kunde blanda, så det gjorde jag. Alla ingredienser blandades och rördes ihop med kokande hett vatten sist. Bredde ut det på en plåt med smörpapper och stoppade in i ugnen i ca 1 timme på 150 grader. Att göra smeten gick på 2 minuter, så det var verkligen enkelt och smidigt att göra. Och jättegott! Blev riktigt krispigt och hårt. Detta recept är glutenfritt även om det inte var ett måste för min del att det skulle vara det. Mycket godare än köpt knäckebröd blev det i alla fall. Receptet ger bara en plåt, vilket jag tycker är perfekt som hellre bakar ofta och istället har färskt bröd. Eftersom detta var både gott och enkelt kommer jag garanterat att göra detta igen. Perfekt vid middagsbjudning när man vill ha hårt bröd till maten. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards