Alla inlägg den 20 augusti 2014

Av Pernilla Nyberg - 20 augusti 2014 19:16

 

Idag köpte jag en ny hushållsassistent varav jag MÅSTE baka. Eftersom jag jobbade idag och barnen vill ha mat snabbt fick jag försöka leta upp ett brödrecept som inte krävde alltför mycket tid. Hittade annars många bra recept på bröd som krävde några dagars förberedelse. Morotssoppan var enkel att göra, så jag kunde fokusera på bakningen och att prata med Frida, en kompis till mig, som vi hade äran att ha som gäst. Receptet hittade jag på www.brödrecept.nu.


13 gram jäst

3,25 dl vatten

2,25 dl dinkelmjöl fullkorn

2 dl grovt rågmjöl

3 dl rågsikt

1 tsk salt

0,25 dl linfrön


Receptet var i original med fullkornsmjöl och rågsikt. Rågsikt skulle det dessutom vara mer av, men jag ville inte ha en hårdare deg, så jag minskade ner det lite. Jag skall tillägga att jag delade receptet på 3, då det stod att det skulle bli 4 st bröd i originalreceptet. Delat på 3 blev ett bröd, ganska litet ändå, men fullt tillräckligt för oss. Jag använde vanligt salt istället för flingsalt och jag hade nog gärna haft lite mer salt i, men jag gillar mycket salt, så det var nog bra som det blev. 


Jästen skulle blandas ut i ljummet vatten och sedan skulle övriga ingredienser blandas i. Det skulle först jäsa i en timme för att sedan formas till en limpa och läggas på plåt för att sedan jäsa i 20 min till. Sedan in i ugn i ca 30 min på 200 grader.


Det blev ett saftigt bröd som passade utmärkt med smör och ost. Jättegott att doppa i soppan! 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards