Alla inlägg den 22 augusti 2014

Av Pernilla Nyberg - 22 augusti 2014 21:22

   

Än är augusti inte slut, så vi äter lite mer kräftor. Mums! Mina föräldrar kom på besök. Jag bjöd på det hårda brödet jag bakade förra helgen samt att jag skulle baka lite till av samma bröd. Jag bytte ut majsmjölet mot dinkelmjöl fullkorn och tog inte i några sesamfrön utan lite mer pumpakärnor istället. Resultatet blev ett mörkare bröd. Jag hade det lite längre i ugnen än det förra, då jag inte tyckte det var tillräckligt hårt, men när det kallnat lite blev det riktigt krispigt och gott! En smaksak vad man tycker bäst om. 


Eftersom det var kräftor tänkte jag att det skulle vara gott med vitlöksbröd. Jag hittade ett recept på www.arla.se på ett Danskt rågbröd som jag gjorde om lite. Jag tog bort anis och fänkål och tog grahamsmjöl och grovt rågmjöl istället för bara grovt rågmjöl, då jag inte hade så mycket kvar av det. 


4 dl filmjölk

25 gram jäst

0,5 dl olja

1,5 tsk salt

4 vitlöksklyftor

persilja

0,75 dl sirap

2 dl grovt rågmjöl

1 dl grahamsmjöl

2 dl vetemjöl (stod 3, men jag var rädd att det skulle bli för torrt)

1 dl solroskärnor

1 dl linfrön


Filen skulle värmas till 37 grader och lösa upp jästen innan övrigt blandades i. Degen skall vara lös. Den skall jäsa i 30 min under bakduk för att sedan läggas i en smord brödform och jäsa 30 min till. In i ugn på 150 grader i ca en timme. 


Mitt bröd blev lite degigt, men väldigt saftigt och gott. Det degiga gjorde att brödet inte blev så vackert, men smaken var det i alla fall inget fel på. Underbart passande till kräftor! 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards