Alla inlägg den 12 september 2014

Av Pernilla Nyberg - 12 september 2014 21:18

   

Det här brödet var nästan det godaste jag bakat. Jag älskar verkligen surdegsbröd och det här brödet blev saftigt, vackert och helt underbart gott! Alla surdegsbröd jag bakat har varit goda, men det här var något alldeles extra. Kanske  beror det på att jag bakat det några gånger och vet lite mer hur surdeg fungerar eller så lyckades jag bara helt enkelt väldigt bra med detta. Receptet kommer från www.hembakningsradet.se


För ett bröd:

150 gram surdeg

15 gram jäst

3 dl vatten

1/2 msk mörk sirap

1/2 msk salt

2 1/2 dl dinkelmjöl fullkorn

2 dl rågmjöl

2 dl vetemjöl

 
Jästen löses upp i surdeg och vatten innan resten av ingredienserna blandas i. Jag gjorde degen i går kväll och lät den kalljäsa i kylen under plast tills jag kom hem från jobbet idag. Då hade jag på ganska mycket mjöl och knådade den ordentligt för att sedan låta den jäsa i drygt en timme under bakduk på plåten. Sedan gräddades den på 200 grader i drygt 20 minuter i mitten av ugnen. I receptet skulle degen jäsa under plast eller bakduk i först 2 1/2 till 3 timmar, knådas och sedan jäsa ytterligare 1 till 1 1/2 timme. Det gick alltså jättebra att låta den jäsa i kyl också. Den jäste jättebra och jag slapp vänta på den långa jäsningen nu ikväll när vi skulle äta brödet. 
 
Brödet serverade jag idag till het chili con carne. Fantastiskt! Den äldste sonen som jag tror är skeptiskt till själva ordet surdeg kunde inte motstå brödet idag utan bad om mer. Så bara det är gott betyg. Prova, prova! 



Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards