Alla inlägg under februari 2015

Av Pernilla Nyberg - 28 februari 2015 13:31

   

Detta supergoda bröd bakade jag i morse. Det bara måste ni prova. Saftigt, nötigt och helt enkelt himmelskt! 


15 gram jäst

4 dl rumsvarmt vatten

125 gram kvarg

2 1/2 dl fiber havregryn

2 dl dinkelmjöl fullkorn

1 1/2 dl havrekli

1 1/2 dl grahamsmjöl

1 dl bovetemjöl

1 dl pumpakärnor

1/5 dl grovt hackade hasselnötter

1/2 dl linfrön

1 tsk salt


Lös först upp jästen i vattnet och blanda sedan i alla andra ingredienser. Häll degen i en smörad form, alt ha bakplåtspapper i formen. Sätt plastfolie på och ställ i i kylen över natten (eller 8-12 timmar). Jag hade ut den i morse när jag vaknade och lät stå i rumstemperatur medan jag tog dagens löprunda. När jag sedan kom in hade jag på lite boveteflingor innan jag gräddade brödet på 200 grader i ca 40 minuter. Jag och barnen älskade brödet, men det mesta gjorde jag till mina föräldrar som kommer hem från Vietnam i kväll. På deras köksbord har de nu detta bröd stående tillsammans med en del av knäckebrödet jag bakade sist. Hoppas de uppskattar det lika mycket som vi gjorde. 

Av Pernilla Nyberg - 25 februari 2015 20:37

 

Behövde fylla på hyllan med hårt bröd och provade idag ett knäckebröd med bakpulver. Gjorde mer än vad jag brukar, då jag tänkte ge bort en del till mina föräldrar som kommer hem från Vietnam på lördag. 


3 plåtar:

2 dl fiber havregryn

1 dl solroskärnor

1 dl sesamfrön

2 dl linfrön

4 dl fullkorns dinkelmjöl

4 dl fint rågmjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

2 dl rapsolja

4 dl vatten


Utkavling gjorde jag som vanligt mellan 2 bakplåtspapper. Bäst är att sporra ut bitar av degen innan gräddning för att få dem så fina som möjligt. Gräddade på 200 grader i ca 15-20 minuter. Barnen älskade knäcket och knaprade i sig flera bitar var med smör på. 

Av Pernilla Nyberg - 18 februari 2015 20:28

 

Det är inte så himla lätt att göra vackra baguetter även om det ser och verkar väldigt lätt. Så här blev mina och det var ytterligare ett bröd som farmor fick. 


2 st

1 tsk jäst

2 dl kallt vatten

3 1/2 dl rågsikt

1 1/2 dl grovt rågmjöl

1 tsk salt


Blanda alla ingredienser och låt jäsa under plast i 8-10 timmar. Ta upp degen på bakbordet och gör som en kvadrat av degen. Vik in alla sidor mot mitten och ha på lite mjöl. Låt jäsa i ca 45 min. Dela sedan degen i 2 delar och rulla ut varje del. Snurra varje del och snitta några snitt på dem. Ha på lite sesamfrön om du vill. Grädda på 200 grader i ca 20 min. 


Har man framförhållning på jäsningen så är det ett ganska lätt bröd att baka. Det blev dessutom både saftigt och gott. 

Av Pernilla Nyberg - 17 februari 2015 19:10

 

Det här brödet är verkligen fantastiskt. Det måste ni prova. Jag bakade det speciellt till farmor och hennes födelsedag eftersom jag vet att hon gillar sådana här sorts bröd, men jag kunde inte låta bli att göra en limpa till oss själva också och ha i frysen. Det är så enormt gott! 


En limpa

2 dl dinkel fullkornsmjöl

1 dl kornmjöl

1 dl grovt rågmjöl

1 dl grahamsmjöl

1/2 dl chiafrön

1 dl solroskärnor

2 msk linfrön

1 tsk salt

1 1/2 tsk bikarbonat

1 tsk pomeransskal

2 msk brödsirap

4 dl naturell yoghurt


Olja en form och ha i smeten. Strö på lite fiber havregryn och grädda i ugnen på 175 grader i runt 50 min och du har ett härligt gott grovt bröd. 



Av Pernilla Nyberg - 15 februari 2015 13:28

 

Min farmor fyller år i morgon, så därför laddar jag upp med lite bakning den här helgen. I morse blev det härliga frukostfrallor jag provade på. Mumsiga! 


12 st

1 dl fullkorns havregryn

2 dl majsmjöl

1/2 dl linfrön

1 dl mix av pumpakärnor, solroskärnor och valnötter

4 st hackade torkade plommon

2 msk sirap

1 tsk bikarbonat

1 krm salt


Smeten ska vara rätt så kladdig, men man kan doppa händerna i lite vatten innan man formar dem till bullar så går det lite lättare. De gräddas på 175 grader i ca 20 minuter. Jag hade på lite solroskärnor för att de skulle se lite finare ut innan jag hade in dem i ugnen. 


De blev helt klart goda, men svåra att få fina på grund av den kladdiga degen. Därför är väl detta inte direkt det vackraste brödet jag sett. Däremot känns de nyttiga! 

Av Pernilla Nyberg - 14 februari 2015 13:44

 

1 tsk jäst

1 dl mjölk

1 tsk honung

3/4 dl fint rågmjöl

3/4 dl grahamsmjöl

1 dl dinkelmjöl fullkorn

1 msk rapsolja

1/2 tsk salt

1 tsk pomeransskal


Blanda samman alla ingredienser och låt jäsa i ca 10 timmar. Jag gjorde ordning degen igår kväll alldeles innan jag skulle gå och lägga mig. Efter löprundan på en mil i morse kavlade jag ut degen på bakplåtspapper. Jag fick ha på lite extra rågmjöl då degen var väldigt kladdig annars. Jag avslutade med kruskavel och sporrade degen i bitar. Gräddade först på 200 grader i ca 15 minuter. Knäcket blev inte riktigt så hårt som jag ville, men började ändå få för mycket färg så jag sänkte ugnen till 150 grader och bröt itu knäcket innan jag hade in det i ca 10 minuter igen. Sista minutrarna vände jag till och med på knäcket för att det inte skulle bli brännt på ovansidan. Det blev bra! Riktigt knaprigt och gott utan att bli för brännt. Jag kan inte säga att jag kände någon smak av pomeransskalen så det kunde jag nog ha haft i lite mer av. Det positiva med knäcken utan så mycket eller inga frön i är att de inte är så väldigt sköra. Så som jag sporrade dem höll de utan att smula det minsta i småbitar. Jag kan poängtera att det är en fördel om man har lite koll på brödet i ugnen under hela gräddningen av detta knäcke. I alla fall om man vill ha det både fint gyllenbrun i färg samtidigt som man vill få det knaprigt och inte segt. Jag måste säga att mitt blev alldeles perfekt på den fronten. Jag har lätt att glömma bort ugnen annars, men idag var huvudet med! 

Av Pernilla Nyberg - 10 februari 2015 20:45

 

Lövtunnt knäckebröd med smak av rosmarin. Man måste tycka om rosmarin för att gilla detta knäcke, men gör man det kan jag varmt rekommendera att prova på att baka det. Smeten är lätt att kavla ut riktigt tunnt vilket gör knäcket riktigt gott. Dock blir det väldigt skört i och med detta, så det är lätt att det går sönder om man inte är försiktig. Jag skårade upp knäcket redan innan gräddningen vilket underlättar när det sedan är klart. Då är det bara att låta det svalna och bryta itu det. 


För en plåt:

1 dl kornmjöl

1 dl grovt rågmjöl

1 dl kruskakli

1 dl chiafrön

1/2 tsk salt

1 msk rosmarin

1/2 dl rapsolja

2 dl kokande vatten


Blanda alla ingredienser och platta ut det på bakplåtspapper. Kavla med ett bakplåtspapper mellan så tunnt det går. Skåra i bitar och grädda på 150 grader i ca 45 minuter eller tills det får lagom färg och blir hårt och knaprigt. Både lätt att baka och gott att äta! 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards