Alla inlägg den 11 mars 2015

Av Pernilla Nyberg - 11 mars 2015 20:52

   

Denna limpa både ser ut och smakar som riktig skogaholmslimpa. Riktigt saftig och god. Detta bröd åt hela familjen, till och med min man, som annars bara äter bröd med vanligt vetemjöl utan någon minsta antydan till fibrer eller annan mjölsort. 


En liten limpa:


Dag 1 (förslagsvis på kvällen)

3/4 dl fint rågmjöl

1 dl kokhett vatten


Blanda skållningen och låt den stå och svalna i ca en timme. Rör sedan ihop skållningen med följande ingredienser:


2 krm jäst

2 dl kallt vatten

2 msk brödsirap

1 msk honung

3 dl rågsikt

3 dl vetemjöl

1 tsk salt


Kör i degblandare. Degen skall vara ganska trög. Täck med folie och ställ in i kylen.


Dag 2 (förslagsvis på morgonen, men det går bra kvällen efter också)

Ta upp degen på mjölat bakbord och dra ut degen till en kvadrat, ca 20 X 20 cm. Rulla sedan ihop degen till en avlång limpa och lägg skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper. Täck med bakduk och jäs i ca en timme i rumstemperatur. Grädda sedan limpan på 200 grader i ca 35 min. Pensla gärna brödet med lite smält smör innan det svalnar. Njut därefter av en riktigt god sirapslimpa man bara vill ha mer av . 





Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards