Direktlänk till inlägg 30 juni 2015

Knäcke med enbart fröer

Av Pernilla Nyberg - 30 juni 2015 20:31

 

Det fröknäcke jag tidigare bakat med bara frön och ägg i har varit slut ett tag och eftersom jag tycker det är ett så jättegott knäckebröd provade jag en variant av det idag. Ett knäckebröd av enbart fröer, lite olja och vatten. Valfri eller ingen kryddning kan tilläggas. De fröer jag valde idag var:


för två plåtar

2 dl linfrön

1 dl sesamfrön

1 dl chiafrön

1 dl pumpakärnor

1 dl solroskärnor

1 tsk salt

2 msk rapsolja

3 dl vatten


Blanda samman alla ingredienser och låt stå i kylen i minst 6 timmar. Ett bra förslag är att blanda detta på kvällen för att på morgonen kunna grädda knäcket. Fröna suger åt sig vätskan och linfröna bidrar till att det blir lite kletigt. Bred ut smeten på bakplåtspapper och sporra bitar av det. På min ena plåt valde jag att ha på lite kummin. Grädda på 200 grader i ca 15 minuter. Fröerna blir som rostade av gräddningen, så det är riktigt knaprigt och gott. Suveränt bara som snacks om man vill. Det negativa med detta knäcke är att det är väldigt skört. Det höll ihop mycket bättre när jag hade ägg i smeten. Smakmässigt ingen skillnad, men det kan vara svårt att bre detta knäcke utan att det går sönder. I alla fall om man har det så tunnt som jag hade. 

 
 
natalia

natalia

30 juni 2015 21:13

Har en giveaway på bloggen just nu! Var gärna med, ber om ursäkt om du inte gillar sånna kommentarer. Kram :D

http://nouw.com/nataliatrojan

Pernilla Nyberg

1 juli 2015 09:31

Tack! Toppen och jättekul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Nyberg - 2 februari 2018 17:12


  Lite annat, lite mer om livet, lite förändrat helt enkelt.    nouw.com/pillansblogg ...

Av Pernilla Nyberg - 28 januari 2018 09:33

Kod för att importera min blogg till Nouw:3695255660

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:53


  Jag blev så sugen på att prova ett knäckebröd med de kryddorna jag hade i pumpernickel-brödet. Kaffe i knäckebröd vet jag ju är gott sedan tidigare.    En plåt 1/4 dl spiskummin och mortlad anis och fänkål 1/2 msk salt 1/2 dl hela linf...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards