Alla inlägg under juli 2015

Av Pernilla Nyberg - 30 juli 2015 13:19

   

Jag trodde inte att det här knäcket skulle bli så gott, men det är nästan så att det är svårt att slua äta av det. Man vill gärna bara ha en liten bit till, och så en till.... Receptet är ungefär som mina tidigare fröknäcken, förutom att detta enbart innehåller sesamfrön och att jag hade i lite honung. Kanske var det just honungen som gjorde pricken över i-t. 


För en plåt

4 dl sesamfrön

1 dl fiberhavregryn

1 dl majsmjöl

1 tsk salt

1 msk honung

0,5 dl rapsolja

1,25 dl kokhett vatten


Allt rörs ihop med vattnet sist. Denna smet är lätt att trycka ut med hjälp av en degspade eller liknande, på en plåt med pakplåtspapper. Det smidigaste är att skära i bitar redan innan gräddning, men det går lika bra att bryta i bitar efteråt om man föredrar mer ojämna bitar. Grädda på 150 grader (varmluftsugn) i ca 30 minuter. 


Detta knäcke kommer att passa utmärkt till vår lilla kräftskiva i morgon. 


Av Pernilla Nyberg - 16 juli 2015 16:10

 

Idag regnade det så jag rörde ihop ett knäckebröd som blev hårt, sprött och gott. Det är så otroligt enkelt att baka knäckebröd. Jag kommer antagligen aldrig kunna köpa knäckebröd igen. Det blir en så enorm skillnad på det man bakar själv. 


En plåt honungsknäcke

1/4 pkt jäst

1,25 dl ljummet vatten

1 tsk salt

1 tsk honung

1,25 dl fullkornsvetemjöl

1,25 dl grovt rågmjöl

0,75 dl fint rågmjöl


Lös upp jästen i vattnet innan resterande ingredienser blandas i. Jäs under plastfolie i en timme. Kavla sedan ut degen mellan två bakplåtspapper. Avsluta med kruskavel. Degen kan vara lite trögbakad, men ju tunnare det går att kavla, desto godare blir knäcket. Sporra i bitar och grädda i ca 20 minuter på 175 grader. Det svåraste momentet i denna bakning är antagligen att hålla koll på ugnen så att inte knäcket blir brännt. Är det lite segt när det tas ut kan man bryta itu bitarna, vända på dem och köra in i ugnen en stund till. Det här knäcket är inte så skört, så det är lätt att jobba med utan att riskera att det går sönder, som mitt förra knäcke var.

Av Pernilla Nyberg - 9 juli 2015 21:04

 

Det här brödet kan man välja helt själv vilken slags müsli man vill ha i. Jag blandar alltid min egen, som i nuläget bestod av lika delar linfrön, pumpakärnor, solroskärnor, chiafrön, rågflingor, dinkelflingor, rågkross, vetekross, havrekli och havrekärnor. Jag brukar alltid blanda i hela hasselnötter, valnötter eller andra nötter, men jag valde att inte ha i det i brödet denna gång. Jag gissar att det skulle ha blivit lika gott om jag blandat i det med. 


Ett bröd:

25 gram jäst

3 dl ljummet vatten

1 tsk salt

1,5 dl musli

4 dl grahamsmjöl

2 dl fullkornsvetemjöl


Lös först upp jästen i vattnet och blanda sedan i övriga ingredienser. Låt jäsa övertäckt i ca 40 minuter. Ta upp degen och knåda den. Forma till en limpa och gör några snitt i den. Vill man kan man pensla på lite vatten och ha på lite dinkelflingor. Låt jäsa ytterligare ca 40 minuter och grädda sedan på 200 grader i ca 30 minuter. Det blev ett jättegott bröd och man kan ju variera det precis som man vill. Vill man inte ha det så grovt är det bara att byta ut grahamsmjölet mot vanligt vetemjöl. Man kan även välja ett müsli med russin eller tranbär i. 


Av Pernilla Nyberg - 1 juli 2015 09:13

 

Gå in på nouw.com/nataliatrojan och läs vad du kan vinna. Fina priser! 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards