Alla inlägg den 1 augusti 2015

Av Pernilla Nyberg - 1 augusti 2015 13:57

 

Igår kväll åt vi kräftor med syster och sambo. Jag verkligen ÄLSKAR kräftor. Hur gott det än är med västerbottenostpaj (och kräftpaj som jag också gjorde) så hoppar jag över det när det finns kräftor. Självklart hade jag bakat bröd till kräftorna. Det var verkligen populärt, allt gick åt, och jag fick sno åt mig en kant på slutet för att kunna få chansen att smaka på det. I sjävla verket åt alla bara för att det var gott på slutet och inte för att de var hungriga. Kul i alla fall att alla gillade det. 


En normalstor franska 

25 g jäst

2,5 dl ljummet vatten

1 tsk salt

1 tsk honung

15 g mjukt smör

5 dl vetemjöl + en del till utbakningen


Lös först upp jästen i vattnet innan övriga ingredienser blandas i. Kör i maskin i ca 5 minuter innan degen läggs under bakduk för att jäsa i ca en timme. Ta sedan upp degen, knåda och forma en limpa. Jag fick tillsätta ganska mycket mjöl för att den inte skulle vara alltför kladdig. Ha upp limpan på plåt, ha över bakduk och låt jäsa ytterligare en timme. Gör några snitt i brödet, pensla med vatten och strö på vallmofrön. Grädda i 200 grader i ca 25 minuter. Det här brödet ser exakt ut som det man kan köpa i affären och jag tror det är godast alldeles färskt. Fast väljer man att rosta det dagen efter tror jag det är kanongott det med. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards