Alla inlägg under januari 2016

Av Pernilla Nyberg - 30 januari 2016 19:11

 

Vi hade keso som gått ut i datum, i kylen, så jag passade på att prova baka något jag aldrig gjort tidigare. Jag bakade ett kesobröd, dessutom glutenfritt. Det blev helt ok, nästan som en ugnspannkaka, så ett bröd lätt att få i barn. 


En liten form

3 ägg

125 g keso

1/4 dl chiafrön

1/4 dl pumpakärnor

1/4 dl solroskärnor

1/4 dl sesamfrön

1/2 dl majsmjöl

1 msk psylliumhusk

2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

blå vallmofrön till garnering


Mixa ägg och keso i en stavmixer och blanda ihop det med övriga ingredienser. Häll upp smeten i en liten form täckt med bakplåtspapper. Jag använde mig av en liten gratängform. Strö på vallmofrön och grädda på 200 grader i runt 20 minuter. 

Av Pernilla Nyberg - 18 januari 2016 20:36

   

I helgen gjorde jag ett urgott bröd som jag verkligen älskar. Det ska skållas och svalna innan det går att baka det, men förutom det är det jätteenkelt att göra.


En långpanna


Skållning:

2,5 dl kokande vatten

2 dl rågkross

1 dl vetekross

0,5 dl solroskärnor

1 msk linfrön

0,5 msk salt

1 msk kummin


Blanda ihop alla ingredienser med det kokande vattnet och låt det svalna. Jag gjorde skållningen på kvällen för att morgonen efter baka ut det och få nybakat bröd till frukost. 


skållningen från ovan

0,5 pkt jäst

2,5 dl ljummet vatten

1 dl brödsirap

1,5 dl fint rågmjöl

3,5 dl fullkornsvetemjöl


Lös upp jästen i vattnet innan det blandas med skållningen från tidigare och övriga ingredienser. Degen ska vara ganska lös. Häll upp degen i en långpanna med bakplåtspapper och skåra ut ca 12 bitar av det. Nagga det lite lätt och ha på mjöl. Låt jäsa ned bakduk över i en timme. Grädda långpannebrödet på 200 grader i ca 25 minuter. Mums! 


Av Pernilla Nyberg - 10 januari 2016 15:35

 

Igår gjorde jag ett supergott fröknäcke med jäst. Enkelt att göra och det ska visserligen gräddas i en timme, men under den tiden finns ju massvis av andra saker att göra. 


1,5 plåt

3 dl dinkelmjöl med fullkorn

1,5 dl solroskärnor

1,5 dl sesamfrön

1 dl hela linfrön

1 tsk salt

1 dl rapsolja

2 dl kokhett vatten

1/4 pkt jäst

3 msk kallt vatten


Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke. Under tiden som vattnet kokas upp, lös upp jästen i det kalla vattnet i en egen skål. Ha sedan i oljan och det kokande vattnet i de torra ingredienserna och blanda en stund. Ha till sist i vattnet med den upplösta jästen. Jag blandade i en degblandare, men det går lika bra att göra det för hand. Smeten är ganska lös, så den är lätt att blanda. Låt smeten vila under bakduk i 15 minuter. Tryck sedan ut den på plåt med bakplåtspapper. Detta recept gav mig 1,5 plåt. Sporra ut bitar av knäcket och grädda det i en timme på 150 grader. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards