Alla inlägg den 8 februari 2016

Av Pernilla Nyberg - 8 februari 2016 18:59

 

Jag har aldrig bakat bagels tidigare, men jag kommer garanterat att göra det igen. Det var både enkelt och gott. Gott var också det tillbehör vi hade, gratinerad hummer i vitvinssås! 


12 st bagels

1/4 pkt jäst

2,5 dl ljummet vatten

1,5 tsk salt

2 msk honung

10-11dl fullkornsvetemjöl+lite till utbakningen


pensling och garnering

1 uppvispat ägg

sesamfrön, vallmofrön, solroskärnor eller pumpakärnor


Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt och honung. Tillsätt lite mjöl i taget. Arbeta degen i en degblandare i ca 5 minuter. Låt degen jäsa under bakduk i en timme. Stjälp upp degen på ett bakbord och dela i 12 bitar. Forma varje bit till en rund bulle och gör ett hål i mitten av bullen med tummarna. Tänj ut hålet lite så att det inte jäser ihop senare. Jäs bagelsen på en plåt med bakplåtspapper i 40 minuter. Koka upp vatten i en stor kastrull och koka bagelsen ca 2 minuter på varje sida. Låt dem torka en aning på en handduk. Lägg över dem på plåten och pensla med ägg och strö över valfria frön. Grädda dem gyllene på 175 grader i ca 20 minuter.

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards