Direktlänk till inlägg 21 maj 2016

Glutenfritt mandelknäcke

Av Pernilla Nyberg - 21 maj 2016 12:57

 

Det här knäckebrödet blir knaprigt och smakrikt eftersom det innehåller rostade fröer och hasselnötter. Det är jättegott och dessutom glutenfritt.


En plåt

1/4 pkt jäst

2 dl ljummet vatten

1/2 dl rostade pumpakärnor

1/2 dl rostade solroskärnor

1/2 dl hackade och rostade hasselnötter

1 1/2 dl malda sötmandlar

1/2 tsk salt

2 1/2 tsk phylliumhusk


Börja med att hacka hasselnötterna och rosta dem med pumpa- och solrosfrön i en torr stekpanna. Jag malde mandel, men det går lika bra att köpa mandelmjöl och ha i. Blanda samman alla ingredienser och ha på plastfolie. Låt svälla i 50 minuter. Stjälp upp smeten på ett bakplåtspapper och tryck ut smeten med en slickepott eller liknande. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och kavla ut tunt. Ta bort det översta bakplåtspappret och lägg över en bakduk. Låt jäsa i 30 minuter. Skär ut bitar till önskad storlek och grädda i ca 25 minuter på 175 grader. Stäng av ugnen, men låt knäcket vara kvar tills det svalnat eller tills det är riktigt hårt. Jag gjorde mitt knäcke i går kväll och lät det stå kvar i ugnen över natten. De blev helt perfekta, men så lång tid behövs inte alls för att det här knäcket ska bli riktigt gott. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Nyberg - 2 februari 2018 17:12


  Lite annat, lite mer om livet, lite förändrat helt enkelt.    nouw.com/pillansblogg ...

Av Pernilla Nyberg - 28 januari 2018 09:33

Kod för att importera min blogg till Nouw:3695255660

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:53


  Jag blev så sugen på att prova ett knäckebröd med de kryddorna jag hade i pumpernickel-brödet. Kaffe i knäckebröd vet jag ju är gott sedan tidigare.    En plåt 1/4 dl spiskummin och mortlad anis och fänkål 1/2 msk salt 1/2 dl hela linf...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards