Alla inlägg under juni 2016

Av Pernilla Nyberg - 18 juni 2016 14:21

 

Regn i massor idag. Vi var iväg till Västerås för lite shopping på förmiddagen, men det regnar fortfarande. Jag har inte så mycket annar att göra, så jag tänkte bjuda på det goda knäcket jag bakade i morse. Glutenfritt och väldigt enkelt att röra ihop. 


En plåt

2 dl majsmjöl

1/2 dl solroskärnor

1/2 dl pumpafrön

1/2 dl chiafrön

1/4 dl hela linfrön

1/4 dl sesamfrön

1 tsk salt

1 msk ingefära

1 msk malen pomeransskal

1 msk rapsolja

2 1/2 dl kokande vatten


Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tillsätt olja och kokande vatten. Lägg smeten på ett bakplåtspapper på en plåt. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå smeten och kavla. Garnera med vita och blå vallmofrön och skär i bitar. Grädda knäcket på 150 grader i ca 45 minuter. Låt det gärna stå kvar på eftervärmen en stund efter att du stängt av ugnen. Se till att knäcket blir riktigt torrt och krispigt. 

Av Pernilla Nyberg - 11 juni 2016 15:49

  L


Vi grillade räkor igår kväll. Räkor som jag hade marinerat i vitlök och chili. Till det hade vi en god fetaostsallad och hemmagjord aioli. Självklart också nybakat bröd. Denna kavring passar utmärkt till denna typ av mat.


Ett bröd

1 dl gröt av helt bovete, kokad enligt förpackningen

1 dl grovt rågmjöl

1/2 dl rågkross

1 tsk fänkål

1 tsk anis

2 1/2 dl kokande vatten


Börja med att koka upp gröten enligt instruktioner. Blanda i resterande ingredienser i gröten och rör om. Låt blandningen svalna.


blandningen från ovan

3 dl filmjölk

1 1/2 dl brödsirap

1 tsk salt

1 msk bikarbonat

4 dl rågsikt


Rör ihop alla ingredienser till en kladdig smet och häll upp i en brödform, oljad eller med bakplåtspapper i. Jag föredrar bakplåtspapper. Grädda brödet på en gång på 200 grader i ca en timme. Låt gärna brödet svalna något innan det skärs i skivor. 


Den här kavringen blir saftig och smakrik med tuggmotstånd. I morse bestod min frukost av detta bröd med ett kokt ägg på. Hur gott som helst! 

Av Pernilla Nyberg - 2 juni 2016 16:54

 

Idag fick jag veta en sak som gjorde mig riktigt ledsen och gav mig en tankeställare. En väns son på 7 år, lika gammal som Johannes, har drabbats av cancer. Jag känner inte ens tacksamhet för att det inte drabbat mig själv och min familj. Jag känner bara sorg. Varför måste sådana fruktansvärda saker hända för att man ska inse att man ska vara glad för det man har och ta tillvara på det och livet? Livet är skört. Alla mina egna problem och bekymmer känns helt plötsligt väldigt små och oviktiga. Tidigare har jag alltid slagit bort sådana här tragiska händelser och låtsas som om det inte finns. Det har inte gått den här gången. Jag kan inte förstå att det är verklighet. När vi satt där för 7 år sedan med våra små bebisar hade vi ingen aning om att den här lilla killen 7 år senare skulle vara en av de som drabbats av denna orättvisa i världen. Om jag känner sådan här sorg, hur mår då inte familjen? Mina tankar går till dem denna dag och jag hoppas att allt går vägen för denna fina kille. 


En liten sammanfattning på några bröd som finns på bloggen. 

Glöggbröd

Fänkålsknäcke

Grovt långpannebröd med skållning

Nötknäcke

Långpannebröd

Bagels

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards