Alla inlägg den 1 juli 2016

Av Pernilla Nyberg - 1 juli 2016 09:47

 



Självplock och jordgubbar, det är verkligen sommar för mig. Jag och barnen var iväg och plockade runt 10 liter igår eftermiddag. Eller, jag och Johannes plockade, Alexander bara åt. Det gjorde för övrigt vi andra också, en hel del dessutom.I vilket fall, försökte jag få Alexander att äta jordgubbarna i landet och inte de vi redan plockat, men det var som att prata med en vägg. Av någon anledning var de redan plockade jordgubbarna mycket godare (kanske för att de var rensade). Så vi plockade liter efter liter och konstaterade att den liter vi nyss plockat var tom och behövde fyllas på nytt. 


När vi kom hem var vi nästan helt mätta av alla jordgubbar, så vi gjorde en enkel middag. Vi gjorde stekpannebröd med sallad till, både enkelt och snabbt. Johannes hjälpte till med både deg och stekning. Båda barnen älskade brödet och åt tills allt var slut. De tyckte nog det var riktigt gott när smöret smälte på brödet. Johannes bad mig göra detta bröd flera gånger. 


8 bröd

2 dl yoghurt

2 dl rågsikt

2 dl grahamsmjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk malen anis

1 tsk malen fänkål

1 msk honung

1/2 tsk salt


Blanda alla ingredienser till en deg. Dela degen i 8 bitar. Kavla ut till runda bröd, avsluta med kruskavel. Stek dem i ca en minut på varje sida i en torr stekpanna på medelvärme. 


Jag vet inte hur detta bröd blir dagen efter eller om det varit fryst. Man kan ju alltid rosta det (jag rostar allt bröd som inte är helt färskt), men annars tror jag att stekpannebröd är godast när de är nygräddade, så det är nog inget bröd man ska göra mycket av för att ha i frysen. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards