Alla inlägg den 18 juli 2016

Av Pernilla Nyberg - 18 juli 2016 14:44

 


I fredags bar det av till Eskilstuna och Parken Zoo med husbil. Det var mulet, men det kom bara lite regn en kort stund på eftermiddagen, så vi hade ändå tur med vädret. Vi var där med min syster och hennes familj och våra föräldrar. Det var deras husbil vi åkte i. Kusinerna hade jätteroligt, de älskade att åka karuseller. Lilla Tova var för kort och fick inte åka så många, vilket gjorde henne lite ledsen, men hon åkte desto mer de hon kunde åka istället. 


Jenny, min syster, hade gjort pastasallad, vår mamma hade stekt pannkakor till barnen i mängder och jag hade bakat detta goda bröd. 


10 st bullar

4 dl vatten

1/2 pkt jäst

1 1/2 tsk salt

1 msk honung

3 dl fint rågmjöl

4 dl vetemjöl


Lös upp jästen i vattnet, det går bra med kallt vatten. Blanda sedan i resterande ingredienser och ha på plastfolie över bunken. Låt jäsa i kylskåp över natten (eller i 8-12 timmar). Platta ut degen till en ca 35 cm lång och 10 cm bred platta, men händerna. Det behövs nog tillsättas mer mjöl. Vik plattan så att den blir bara 5 cm. Dela i 10 bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i rumstemperatur en timme. Pensla på lite vatten och ha ev på lite pumpakärnor. Grädda på 230 grader i ca 15 minuter. 


Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards