Direktlänk till inlägg 4 september 2016

Svartbröd

Av Pernilla Nyberg - 4 september 2016 16:50

 

Nu har jag även provat på att baka svartbröd. Det tar lång tid att göra, men det är inte svårt. Brödet blir mörkt och lite sött i smaken. Det håller sig länge och är väldigt gott. Jag älskar sådana här mörka lite grövre bröd. Jag hade däremot hoppats på att rågmalten skulle ge mer smak eller karaktär på brödet. Därför tycker jag att brödet är väldigt tidskrävande för att inte vara mer speciellt. Jag menar, det finns massor av bröd som går mycket fortare att göra och som är minst lika goda. Nu har jag i alla fall testat och det är alltid kul att testa nya recept. 


2 bröd

2 dl rågmalt

6,5 dl grovt rågmjöl

6 dl varmt vatten

1/4 pkt jäst

1 dl mörk sirap

1/2 tsk salt

6,5 dl grahamsmjöl


pensling

1/2 dl mörk sirap

1/2 dl starkt kaffe


Dag 1: 

Blanda 1/3 av malten, rågmjölet och vattnet. Rör i ca 15 minuter. Strö över lite rågmjöl och låt stå i 20 minuter, täckt med bakduk och filt för att hålla degen varm. Upprepa denna procedur 2 gånger till. Smula sedan ner hälften av jästen i degen. Rör om tills den lösts upp och strö över rågmjöl. Täck som tidigare och låt stå över natten i rumstemperatur. 


Dag 2:

Lös upp resten av jästen i sirapen och blanda ner i degen. Tillsätt salt och grahamsmjöl. Arbeta den kladdiga degen tills den släpper bunkens kanter. Täck degen som tidigare och jäs till nästan dubbel storlek. Dela degen i 2 delar och forma med hjälp av mer mjöl 2 st 2 cm tjocka runda kakor. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Täck med bakduk och jäs i 30 minuter. Nagga kakorna och grädda i ca 15 minuter på 225 grader. Pensla genast med kaffesirapen, både på över och undersidan. Linda in i bakduk och filt. Låt svalna långsamt. När de är lätt ljumma penslas de igen. Låt dem torka och linda in dem i ugnsfolie, båda kakorna med ovansidan mot varandra. Lägg foliepaketet i ugnen på 100 grader. Låt dem gräddas i 6 timmar längst ner i ugnen. Ta ut kakorna och linda in dem i bakduk och filt. Nu får brödet svalna och mogna i 2 dygn.


Dag 4: 

Klar att ätas! Jag smakade på brödet redan dag 3 och det var helt ok att äta redan då. Det sägs att brödet får mer smak ju längre det får mogna, men jag tycker inte det var någon nämnvärd skillnad. Gott var det i alla fall!!!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Nyberg - 2 februari 2018 17:12


  Lite annat, lite mer om livet, lite förändrat helt enkelt.    nouw.com/pillansblogg ...

Av Pernilla Nyberg - 28 januari 2018 09:33

Kod för att importera min blogg till Nouw:3695255660

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:53


  Jag blev så sugen på att prova ett knäckebröd med de kryddorna jag hade i pumpernickel-brödet. Kaffe i knäckebröd vet jag ju är gott sedan tidigare.    En plåt 1/4 dl spiskummin och mortlad anis och fänkål 1/2 msk salt 1/2 dl hela linf...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards