Alla inlägg den 26 september 2016

Av Pernilla Nyberg - 26 september 2016 16:02

   

Det här brödet kräver tid, men surdegsbröd är ju så underbart gott att det är värt att vänta på. Jag gjorde egen surdeg, men vill man så kan man köpa färdig surdeg och i alla fall slippa det momentet. Jag går inte in på hur man gör sin egna surdeg, då jag har beskrivit det tidigare, samt att man lätt kan söka reda på det. Det tar några dagar att få en bra surdegsgrund och eftersom det här brödet inte innehåller någon jäst behöver surdegen vara riktigt bubblig och levande. 


Dag 1 

1 dl rågsurdeg

1/2 dl fint rågmjöl

1/4 dl grahamsmjöl

1/4 dl fullkornsvetemjöl

1 dl vatten (40 grader)


Blanda samman allt och ställ varmt, gärna ovanför kylen, med plastfolie över.


Dag 2

smeten från ovan

1/2 dl fint rågmjöl

1/2 dl grahamsmjöl

1/2 dl fullkornsvetemjöl

1 dl vatten (40 grader)


Blanda samman allt och ställ tillbaka ovanför kylen med plastfolie. 


Dag 2 1/2

1/2 dl fint rågmjöl

1/2 dl grahamsmjöl

1/2 dl fullkornsvetemjöl

1 dl vatten (40 grader)

smeten från ovan

1/2 tsk salt

1/2 dl pumpakärnor

1/2 dl solroskärnor

1 dl valnötter


Rosta frön och nötter i en torr stekpanna tills de börjar knäppa lite. Jag delade lite på valnötterna och det kan man göra som man vill om man vill ha dem hela eller grovhackade. Kör degen utan nötter och frön, i degblandare i ca 5 minuter. Ha sedan i frön och nötter och kör en minut till. Ha på plastfolie och jäs över natten. 


Dag 3

Häll i degen i en större eller 2 små formar med bakplåtspapper. Jag hade 2 små formar. Toppa med lite pumpakärnor. Låt jäsa under bakduk i 1 1/2 timme. Grädda på 200 grader i ca 40 minuter. 


Äntligen är brödet klart för servering. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards