Alla inlägg under mars 2017

Av Pernilla Nyberg - 29 mars 2017 20:45

   

Paranötter och brödkryddor blandat med massa frön gör att det här knäcket smakar helt fantastiskt. Jag älskar det. Så här såg min frukost ut i morse. Nygjort knäcke med skinka, ost och grönsaker. En kopp varm te och naturell yoghurt med banan och hemmagjord müsli. Kände mig på topp efter löpturen på 12 kilometer. Sov så oerhört dåligt i natt. Johannes kommer in till oss varje natt och han ligger absolut inte still. Dessutom snarkar han, så det är omöjligt att sova bra. Hoppas denna natt blir bättre. Jag har fastnat för "Innan vi dör" och har börjat kolla lite varje kväll på SVT play. Detta gör det kanske inte lättare att sova..


En plåt

2 dl grahamsmjöl

1 dl fiberhavregryn

1/2 dl kruskakli

1/2 dl vetekross

1 dl pumpakärnor

1 dl sesamfrön

1/2 dl hackade paranötter

1 tsk salt

2 tsk hel fänkål

2 tsk hel anis

1/2 dl rapsolja

3 dl vatten


Blanda enkelt samman alla ingredienser och kavla ut smeten mellan två bakplåtspapper. Sporra ut bitar och grädda på 175 grader i ca 30 minuter. Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar i åtminstone 30 minuter till. Låt svalna och bryt itu bitarna. 


Av Pernilla Nyberg - 20 mars 2017 18:54

 

Till gårdagens mellis gjorde jag och barnen scones. Vi hade slut på vanligt vetemjöl så det blev havrescones. För att göra det lite annorlunda bakade vi ut dem till tekakor. Sedan sa de att man självklart förutom mycket smör och ost, ska ha jordgubbssylt på scones. Jag vet inte om de fått det på skola/förskola, för jag har då aldrig haft det i alla fall. De blev nöjda och glada och klarade sig till en lite senare middag eftersom Johannes hade innebandyträning och Alexander älskar att följa med och se på dessa träningar. 


10 st tekakor


50 g smör

1/2 dl rapsolja

5 dl rågsikt

2 dl fiberhavregryn

4 tsk bakpulver

1 tsk salt

1 1/2 msk honung

2 dl mjölk


Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Finfördela rumsvarmt smör i blandningen och rör i resterande ingredienser. Forma 10 st bullar och kavla ut dem lite lätt så att det blir tekakor. Grädda på 225 grader i ca 15 minuter. 





Av Pernilla Nyberg - 18 mars 2017 15:14

 

Så här bra har nog inga av mina glutenfria bröd blivit. De här innehåller dessutom varken laktos eller nötter. De blev både luftiga och fina och smakade jättegott. Jag blev genast sugen på att baka fler. Det goda receptet kommer ifrån Nillas kitchen. 


8 st

3 msk chiafrön

1/2 dl hela linfrön

1 dl solroskärnor

1 dl pumpakärnor

5 dl kallt vatten

1 1/2 dl kokosmjöl

1 msk fiberhusk

1 msk bakpulver

1 krm salt


Blanda frön och vatten och låt stå i minst en timme. Blanda väl i resterande ingredienser och låt stå i ytterligare åtminstone 15 minuter. Forma bullar, lägg på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ca 30 minuter på 225 grader.

Av Pernilla Nyberg - 3 mars 2017 07:51

 


Ett tips inför helgen är denna goda limpa med mycket morot och med blandade frön. Ingen jäsning utan bara att blanda ihop och sätta in i ugnen.


En limpa

2 dl vetemjöl

2 dl gramhamsmjöl

2 dl fiberhavregryn

1 dl vetekross

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

1/2 dl linfrön

1/4 dl sesamfrön

1/4 dl pumpakärnor

2 finrivna morötter

4 1/2 dl filmjölk


Blanda alla ingredienser i en bunke till en kladdig smet. Häll upp smeten i en smord form. Strö över lite vetemjöl. Grädda limpan längst ner i ugnen i ca 50 minuter på 180 grader.

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards