Alla inlägg under maj 2017

Av Pernilla Nyberg - 28 maj 2017 11:39

                 


Magsjukan är över och vi har haft några underbara dagar med både poolhäng och strandhäng. Snart väntar en ny vecka med jobb. Jag har inte varit där på en och en halv vecka så jag har verkligen fått semesterfeeling. Inte konstigt med det här vädret som varit. 

Barn · Familj · Helg · Sommar
Av Pernilla Nyberg - 26 maj 2017 09:31

 

För er som älskar fröknäcke är det här ytterligare en god variant som jag gjort av min hemgjorda müsli och haft i kryddor. Fröna kan varieras efter eget önskemål, likaså kan kryddorna väljas efter tycke och smak. Jag tror även receptet kan följas i mängd om man önskar annat mjöl eller om detta kanske inte finns hemma. Det är det som är så bra med fröknäcke, det går att variera i det oändliga.


2 plåtar

1/2 dl vardera av solros, pumpa, lin, sesam och chiafrön, boveteflingor, vetekross, rågkross och rågflingor

1 tsk salt

1/2 msk paprikapulver

1/2 msk basilika

1/2 dl rapsolja

1 dl rismjöl

1 dl durramjöl

2 1/2 dl kokhett vatten


Rör samman alla ingredienser och avsluta med att hälla i det kokande vattnet. Se till så att det blir ordentligt blandat. Kavla ut smeten på två olika bakplåtspapper. Lättast är att använda ytterligare ett bakplåtspapper att kavla på. Ha upp dem på plåtar, nagga lite lätt och skär i lagom stora bitar som lätt går att bryta isär efter gräddningen. Grädda i ungefär 30 minuter på 175 grader. 

Av Pernilla Nyberg - 19 maj 2017 17:06

 

Vilket underbart väder vi fått. Jag älskar värme, så det här passar mig perfekt. Johannes stackaren däremot spydde hela natten och har hållit sig inne i stort sett hela dagen. Han mår lite bättre nu och har fått i sig en glass och lite saftsoppa. Själv fick jag torka spyor halva natten och kunde inte sova alls när jag hörde Johannes springa upp på toaletten. Så trött idag. 


Jobbade hemma idag som tur var och tänkte nu uppdatera bloggen med det bröd jag bakade häromdagen.


2 större limpor eller ca 20 små

50 gram jäst

6 dl ljummen mjölk

3 tsk salt

4 msk ljus sirap

3 msk rapsolja

ca 14 dl rågsikt + lite till utbakningen


Börja med att lösa upp jästen i mjölken och knåda sedan samman alla ingredienser i en degblandare kraftigt i några minuter. Jäs under bakduk i en timme. Ta upp degen och forma den till större limpor eller flera små genom att tillsätta lite mer mjöl. Smörj några formar eller lägg dem direkt på ett bakplåtspapper på en plåt. Jag använde både halvstora formar och gjorde några smålimpor både med och utan form. Det går bra vilket som. Utan form flyter bröden ut lite och blir inte lika höga. Skär några snitt i varje limpa med en vass kniv. Pensla med vatten och strö över solroskärnor och hela linfrön. Jäs övertäckta i ytterligare 30 minuter och grädda på 200 grader i ca 15 minuter. 

Av Pernilla Nyberg - 18 maj 2017 15:30

 


Det här supergoda nötbrödet antingen gillar man eller ratar man. Jag älskar det, men det är ett speciellt bröd med enbart frön och nötter, olja och ägg. 


Ett bröd

4 ägg

1 dl solroskärnor

1 dl pumpakärnor

1 dl hela linfrön

1 dl chiafrön

1 dl valnötter

1 dl hasselnötter

1 dl sötmandel

1 tsk salt

1 dl rapsolja


Vispa sönder äggen och blanda i övriga ingredienser. Olja en form och häll i smeten. Toppa med svarta sesamfrön och grädda på 160 grader i en timme. 


Av Pernilla Nyberg - 15 maj 2017 16:39

 

Jag älskar knäckebröd, eller i alla fall när det är hembakat. Det här var riktigt gott och som tur var gjorde jag tre hela plåtar. Alexander och jag verkar vara av samma sort när det gäller smaker. Det är faktiskt intressant, för han har ingen likhet med mig varken till sätt eller utseende, som Johannes, som jag känner igen mig mycket i. Däremot när det gäller mat och olika smaker, är det helt tvärtom. Alexander gillar det jag gillar och Johannes väljer oftast totalt tvärtom. 


Tre plåtar knäcke

2,5 dl havrekli

2 dl rismjöl

2 dl bovetemjöl

2 dl havremjöl

1 dl soyamjöl

3 dl ljusa sesamfrön

2 tsk salt

2 tsk koriander

2 tsk chiliflakes

1 dl rapsolja 

8 dl kokhett vatten


Blanda samman alla ingredienser och kavla ut mellan två bakplåtspapper. Strö över ljusa och svarta sesamfrön. Kavla in dem och skär knäcket i bitar innan du gräddar det på 175 grader i ca 50 minuter. Låt svalna och bryt itu. 

Av Pernilla Nyberg - 14 maj 2017 18:47

 

Härlig söndag och gott morgonbröd till frukost. Den här gången ett bröd med mixad havregryn och rivet äpple. Äpple gör brödet väldigt saftigt och gott. Det här är ett enkelt bröd som inte behöver jäsa. 


Ett bröd

6 dl fiberhavregryn

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

2 vispade ägg

1 stort äpple (alt 2 små)

3 dl naturell yoghurt


Mixa havregrynen i en mixer eller matberedare så att det blir som mjöl. Vispa äggen fluffiga. Skala äpplet och grovriv det. Blanda samman alla ingredienser till en lös smet. Häll smeten i en form med bakplåtspapper och strö över lite havregryn. Grädda på 180 grader i ca 50 minuter. 

Av Pernilla Nyberg - 10 maj 2017 17:15

 


Vad kallt det är ute. Snart mitten på maj och 7 minus på morgnarna. Nu på eftermiddagen har solen kommit fram och i vårt uterum är det riktigt skönt. Jag blev dock ensam här då barnen sprang iväg med en kompis. Egentligen Johannes kompis, men Alexander ville så gärna följa med dem. Han sprang efter dem och frågade om han fick följa med och faktiskt så fick han det. Jag tror Johannes tycker det är lite kul att få ansvar över lillebror. 

Av Pernilla Nyberg - 9 maj 2017 18:23

 


Jag kan inte säga att mina och barnens vaniljkrämbullar blev så fagra. Jag föredrar helt klart att baka matbröd framför detta som jag absolut inte är förtjust i. Tror dessutom att de stod för länge i ugnen, men så kan det gå när man gör alltför många saker samtidigt. Den egna vaniljkrämen fick bra betyg av dem här hemma, men jag har dåligt tålamod att stå och vispa så länge på svag värme och vänta tills den tjocknar. Det gick i alla fall bra. 


Kollegorna fick smaka på vårt bakverk idag. Hoppas de gillade det! Nästa gång blir det matbröd för mig. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards