Alla inlägg den 23 juni 2017

Av Pernilla Nyberg - 23 juni 2017 10:03

    

Jag passar på att lägga in receptet på rågknäcket ifall någon har lite tid kvar nu på midsommarafton och vill göra detta knäckebröd. 


2 små plåtar

1/4 pkt jäst

2,5 dl ljummet vatten

1/2 tsk salt

1 tsk mortlad anis och fänkål

1/2 dl rapsolja

3 dl grovt rågmjöl

2 dl rågsikt


Lös upp jästen i lite av vattnet och kör allt i en degblandare till en ganska lös, men ändå inte alltför kladdig, deg. Jäs under bakduk i 45 minuter. Kavla ut degen direkt på 2 bakplåtspapper genom att strö över lite mjöl och ha ett bakplåtspapper över degen och kavla på pappret. Ha ev på lite mer mjöl och avsluta med att kavla med kruskavel. Skär i bitar. Grädda på 200 grader i ca 15 minuter. Är knäcket lite mjukt, så låt knäcket stå kvar i eftervärmen. 

Av Pernilla Nyberg - 23 juni 2017 09:28

 

God morgon och trevlig midsommar! Solen skiner och det är en fantastisk morgon. Att de lovar sämre väder senare kan vi ju bortse ifrån. Flera går säkert på semester nu och om inte så är det säkert inte många veckor kvar. Jag tänkte dela med mig av det goda knäcket jag gjorde igår. 


2 plåtar

4 ägg

3 dl riven ost av valfri sort

1 dl av respektive linfrö, solroskärnor, pumpakärnor, sesamfrö och chiafrön

1/2 tsk salt

1/2 msk timjan

1/2 dl teffmjöl


Börja med att vispa äggen och blanda i osten. Jag brukar välja en lite starkare lagrad ost, men det går bra med vilken ost som helst. Jag har tidigare gjort ostknäcke på hushållsost och det blev jättegott. Ta helt enkelt den ost du gillar eller den som finns i kylskåpet. Det kommer garanterat att bli jättebra. Blanda i resterande ingredienser och tryck ut smeten på bakplåtspapper. Smeten kan inte vara alltför tunn så se till att smeten går ihop överallt. Skär i bitar och grädda på 200 grader i ca 30 minuter. Det är viktigt att ha koll på knäcket och kom ihåg att det ska bli hårt, så det mår bara bra av att stå kvar på eftervärme i någon timme. Är det lite segt är det bara att grädda det lite till. Ett perfekt Knäcke nu till midsommar. 


Ha nu en fantastisk midsommarafton! 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards