Direktlänk till inlägg 23 juni 2017

Ägg- och ostknäcke med smak av timjan

Av Pernilla Nyberg - 23 juni 2017 09:28

 

God morgon och trevlig midsommar! Solen skiner och det är en fantastisk morgon. Att de lovar sämre väder senare kan vi ju bortse ifrån. Flera går säkert på semester nu och om inte så är det säkert inte många veckor kvar. Jag tänkte dela med mig av det goda knäcket jag gjorde igår. 


2 plåtar

4 ägg

3 dl riven ost av valfri sort

1 dl av respektive linfrö, solroskärnor, pumpakärnor, sesamfrö och chiafrön

1/2 tsk salt

1/2 msk timjan

1/2 dl teffmjöl


Börja med att vispa äggen och blanda i osten. Jag brukar välja en lite starkare lagrad ost, men det går bra med vilken ost som helst. Jag har tidigare gjort ostknäcke på hushållsost och det blev jättegott. Ta helt enkelt den ost du gillar eller den som finns i kylskåpet. Det kommer garanterat att bli jättebra. Blanda i resterande ingredienser och tryck ut smeten på bakplåtspapper. Smeten kan inte vara alltför tunn så se till att smeten går ihop överallt. Skär i bitar och grädda på 200 grader i ca 30 minuter. Det är viktigt att ha koll på knäcket och kom ihåg att det ska bli hårt, så det mår bara bra av att stå kvar på eftervärme i någon timme. Är det lite segt är det bara att grädda det lite till. Ett perfekt Knäcke nu till midsommar. 


Ha nu en fantastisk midsommarafton! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Nyberg - 2 februari 2018 17:12


  Lite annat, lite mer om livet, lite förändrat helt enkelt.    nouw.com/pillansblogg ...

Av Pernilla Nyberg - 28 januari 2018 09:33

Kod för att importera min blogg till Nouw:3695255660

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:53


  Jag blev så sugen på att prova ett knäckebröd med de kryddorna jag hade i pumpernickel-brödet. Kaffe i knäckebröd vet jag ju är gott sedan tidigare.    En plåt 1/4 dl spiskummin och mortlad anis och fänkål 1/2 msk salt 1/2 dl hela linf...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards