Alla inlägg den 21 augusti 2017

Av Pernilla Nyberg - 21 augusti 2017 19:39

 

För ostälskaren är det här ett saftigt och gott bröd utmärkt till kräftskivan. Jag har gjort om receptet en aning då det blev en aning tungt med så mycket ost (och ingen bra ostsort för detta ändamål). Jag använde hushållsost eftersom jag ville göra brödet extra barnvänligt. Jag skulle hellre tipsa om parmesan eller kanske västerbottenost. 


Ett bröd


Gröt:

2 dl fiberhavregryn

4 dl vatten


1/2 pkt jäst

1 dl vatten

gröten från ovan

1 msk brödsirap

25 gram smör

1/2 msk salt

5 dl rågsikt

1 dl riven ost


topping:

valfri mängd riven ost


Koka gröten och låt den kallna till fingervarmt. Lös upp jästen i vattnet och blanda samman alla ingredienser utom osten. Låt jäsa under bakduk i en timme. Häll upp hälften av degen i en stekpanna med bakplåtspapper i botten. Strö över den rivna osten jämt fördelat över degen och ha på den andra hälften deg. Strö över lite extra mjöl och låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk. Toppa med valfri mängd riven ost och förskär brödet innan gräddning på 200 grader, gärna varmluft, i ca 25 minuter. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards