Alla inlägg under september 2017

Av Pernilla Nyberg - 30 september 2017 16:43

 

Jag har aldrig bakat bröd med ris i tidigare, men det blev riktigt bra. Riset och fröerna ger brödet ett härligt och gott tuggmotstånd. Riset ska skållas innan det går att baka brödet, så det krävs lite planering. Det är både vanlig jäst och surdeg i, vilket ger brödet dess goda surdegskaraktär. 


1 limpa


dag 1

1 1/4 dl kokhett vatten

1 dl råris

1/2 dl solroskärnor

1 msk hela linfrön

3/4 dl pumpakärnor

1 tsk salt


dag 2

1/2 pkt jäst

1 dl surdeg

1 1/4 dl ljummet vatten

skållningen

1/2 dl mörk sirap

3 dl grovt rågmjöl

1 1/4 dl fullkornsvetemjöl


Koka upp vatten och skålla alla ingredienser dag 1. Täck med plastfilm och låt stå över natten. Dag 2, lös upp jästen i ljummet vatten och blanda samman alla ingredienser till en ganska lös smet. Jäs under bakduk i 60 minuter. Smörj en form och häll i smeten. Gör några fina snitt och strö över lite rågmjöl och ev lite linfrön. Grädda på 200 grader i ca 40 minuter. Låt svalna något innan du skär upp det. 

Av Pernilla Nyberg - 23 september 2017 17:15

   

  

Fredagkväll igår och vi inledde helgen med en riktig räkmacka deluxe. Nybakad rågsiktskaka som vi sedan bredde med majonäs, ägg, avokado, grönsaker och massvis med räkor. Jag kan varmt rekommendera denna middag även om ni inte vill baka brödet själva. Här kommer i alla fall receptet på rågsiktskakan. 


2 st

25 gram jäst

3 dl ljummen mjölk

1 tsk salt

1/4 dl ljus sirap

25 gram rumsvarmt smör

6-7 dl rågsikt


Smula ner jästen i en bunke. Häll över mjölken och knåda i degblandare tills jästen lösts upp. Tillsätt övriga ingredienser. Tillsätt lite mjöl i taget så att det inte blir för mycket. Det är lätt att brödet blir torrt och tråkigt då. Jäs under bakduk i 30 minuter. Ta upp degen och forma 2 runda bollar med hjälp av lite mer mjöl. Lägg dem på en båkplåtsklädd plåt och platta ut dem till runda kakor. Stansa ett hål i mitten med hjälp av ett snapsglas eller liknande. Nagga bröden med en gaffel. Jäs övertäckt i ytterligare 30 minuter. Grädda på 200 grader i ca 15 minuter. 

  



Av Pernilla Nyberg - 17 september 2017 20:07

 

Nu är man tillbaka i lunken igen, efter några härliga dagar i Palma med ett härligt tjejgäng. Det är nog den roligaste resan jag någonsin gjort. Mycket skratt och härligt att bara ha sig själv att tänka på. Den här resan lever jag länge på och den gav mig massor av ny energi till hösten. 


Det blev ett knäckebröd i helgen, som Alexander åt hur mycket av som helst. Vi var själva hemma eftersom Johannes hade fotbollssammandrag. 


2 plåtar

1 dl röd quinoa

1 dl sesamfrön

1 dl chiafrön

1 dl hela linfrön

1/2 msk chilipeppar

1/2 msk paprikapulver

1 tsk salt

2 dl rismjöl

1/2 dl rapsolja

2 dl kokhett vatten


Blanda allt och kavla ut mellan två bakplåtspapper. Skär i bitar. Grädda på 175 grader i ca 25 minuter. 

Av Pernilla Nyberg - 9 september 2017 12:08

 

Det är lördag och jag sitter på Arlanda och väntar på mitt flyg till Göteborg. Där blir det åter igen en väntan innan flyget går till Palma. Som jag har längtat efter denna tjejresa. Ska bli så kul och spännande. Jag vet ju inte alls vilka som åker på denna resa mer än att det är ett gäng tjejer. 


I morse ville jag i alla fall ha ett riktigt gott nybakat bröd till frukost, så det blev det. En god morotslimpa, självklart med massa frön i. 


Ett bröd


2 dl fiberhavregryn

2 dl fullkornsdinkel

1/2 dl kokosmjöl

1 dl hela linfrön

1/2 dl sesamfrön

1/2 dl solroskärnor

3 dl rivna morötter

1 tsk bikarbonat

3 tsk brödkryddor

1 tsk salt

6 ägg

2 dl vatten


Blanda allt utom ägg och vatten som du vispar separat i en egen bunke. Rör ihop allt till en kladdig smet. Sväll i 10 minuter. Häll upp smeten i en oljad brödform. Grädda på 200 grader i 30-40 minuter. Enkelt och bra! För att inte glömma, oerhört gott. Nybakat bröd är ju fantastiskt. Jag åt det med grönsaker och ett kokt skivat ägg. 

Av Pernilla Nyberg - 8 september 2017 20:53

 


Malda nötter i ett Knäcke = supergott!!!! Hoppas ni har en trevlig fredagkväll förresten. Jag har precis packat klart för att åka till Palma i morgon på en riktig tjejresa. Ska bli så kul!!! Känns lite konstigt att åka utan familjen. Jag har nog aldrig varit utan barnen så länge. Kommer sakna dem! Nu till receptet. 


En plåt

2 dl sötmandel

1 dl hasselnötter

1 dl valnötter

1 dl solroskärnor

1 msk pomeransskal

1 tsk salt

1/2 dl rapsolja

1 dl kokande vatten


Kör nötterna i en matberedare eller mixer så att det blir till ett mjöl. Blanda i resterande ingredienser och avsluta med kokande vatten. Kavla ut smeten mellan två bakplåtspapper. Snitta ut bitar och nagga. Grädda på 175 grader i ca 25 minuter. Trevlig helg till er alla. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards