Alla inlägg den 13 oktober 2017

Av Pernilla Nyberg - 13 oktober 2017 07:40

 

Bagels är väldigt roligt att göra. Den här gången hade jag hjälp av barnen från att göra degen till att sätta in dem i ugnen och grädda dem. De tyckte också att det var kul. Framför allt tyckte de om att dekorera bröden. Jag plockade fram alla frön jag hade, så fick de fritt göra vad de ville. Jag försökte säga att de de skulle ta de frön de tyckte om och i början var de lite tveksamma till vad de egetligen gillar, men sedan hade de på en blandning av det mesta och det visade sig att de nog tyckte om allt också. Bröden gick åt väldigt snabbt, så det blev inga till frysen. Fast det tycker jag bara är bra, hellre nybakat bröd, och jag bakar ju gärna. 


10 st


1/2 pkt jäst

3 dl ljummet vatten

1 msk smör

2 tsk sirap

8 dl lantbrödsmjöl 4 sädesslag

1 1/2 tsk salt


valfria frön och kärnor till topping.


Lös upp jästen i vattnet och ha sedan i resterade ingredienser. Använd gärna rumsvarmt smör. Låt degen arbeta helst i en degblandare några minuter på ganska låg hastighet. Låt jäsa under bakduk i en timme. Skrapa upp degen på ett mjölat bakbord och och forma 10 st runda bollar genom att vika in kanterna mot mitten. Vänd på bollen och snurra den mellan kupade händer. Gör ett hål i mitten med tummarna. Dra ut degringen lite så att den inte jäser ihop sedan. Låt dem jäsa under bakduk ytterligare en halvtimme. Koka upp vatten i en stor kastrull och lägg i 2-3 degringar åt gången. Koka 2 minuter, vänd på ringarna och koka ytterligare 2 minuter. Använd gärna en hålslev för att ta upp dem ur vattnet. Lägg ringarna på en plåt med bakplåtspapper. Strö över frön. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader tills de fått fin färg, ca 25 minuter. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards