Alla inlägg den 18 oktober 2017

Av Pernilla Nyberg - 18 oktober 2017 12:58

 

Att göra knäckebröd på rågmalt gick hur bra som helst. Det blev dessutom hur gott som helst. Jag passar på att lägga in receptet idag när jag ändå är hemma med Johannes. Han har varit lite småförkyld några dagar och lät riktigt rosslig i halsen i morse. Både han själv och jag trodde nog det var värre än vad det var, för han har varit pigg hela dagen och säger att han kan gå till skolan i morgon. Han ville till skolan redan på förmiddagen och tyckte jag skulle skjutsa dit honom. Så rolig är alltså mamma att umgås med.... Fast jag förstår honom, jag har suttit vid datorn och jobbat fram tills nu.


Receptet var det....


2 (små plåtar)

1/4 pkt jäst

2 1/2 dl ljummet vatten

1 tsk salt

2 msk mörk sirap

1/4 dl hela linfrön

1/2 dl solroskärnor

2 msk rapsolja

1 dl mald rågmalt

5 dl grovt rågmjöl


Lös upp jästen i vattnet och rör samman alla ingredienser. Jäs under bakduk i en timme. Dela degen på hälften och ha upp varje del på på varsitt bakplåtspapper. Det kan underlätta att ha lite mjöl på pappret och även en del mjöl till själva utkavlingen. Tryck först ut degen med händerna eller en slickepott eller liknande. Lägg ett bakplåtspapper över degen och kavla ut den mellan papperen. Strö på sesamfrön och kavla in dem lite lätt. Avsluta med kruskavel och skär ut lagom stora bitar. Grädda på 175 grader i ca 20 minuter och låt knäcket stå kvar i minst 30 minuter på eftervärmen. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards