Alla inlägg den 23 april 2017

Av Pernilla Nyberg - 23 april 2017 06:17

 

Något nytt i fröknäckesväg i form av rotfrukter kommer ett recept på här. Det luktar gott av rotfrukt när det gräddas och ett bra alternativ för de som vill äta glutenfritt eller helt enkelt väljer bort all sorts mjöl. Linfrön gör att smeten håller ihop. I övrigt kan man välja vilka frön man tycker bäst om eller har hemma. 


1 - 2 plåtar beroende på hur tunt man kavlar


2 dl hela linfrön

1/2 dl chiafrön

1/2 dl pumpakärnor

1 dl solroskärnor

4 dl kokhett vatten


Blanda samman dessa ingredienser och låt smeten svälla i minst 10 minuter. 


1 tsk salt

2 msk rapsolja

en liten morot och en liten palsternacka, finrivna


Blanda och bred ut smeten på ett bakplåtspapper. Ingen kavel behövs. Jag gjorde mina lite för tunna och då blev det 2 plåtar. Jag gillar tunt knäcke, men de här kunde ha varit lite tjockare. Skär ut bitar och grädda på 175 grader i ca 20 minuter. Låt plåten stå på eftervärme någon timme. Mina stod över natten, så om du inte är alltför sugen på ett smakprov blir det jättebra att låta knäcket torka i ugnens eftervärme så länge som möjligt. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards