Alla inlägg den 7 januari 2017

Av Pernilla Nyberg - 7 januari 2017 19:59

 

På grund av sjukdom och annat firade vi jul med mina föräldrar först igår. Barnen hade längtat länge efter dessa julklappar. Den här gången var det inte vi som var sjuka utan vi har faktiskt hållit oss friska hela jul och nyår. Min kära make blev 40 år på nyårsafton och överraskades med stor fest. Eller, helt överraskad blev han inte. Han hade anat att det var någonting på gång. 


Det här knäcket innehåller jäst och inte lika mycket fröer som de vanliga knäcken jag brukar göra. Det gör det lite hårdare, vilket jag tycker är jättegott. Rosmarin ger det också en intressant smak.


2 plåtar

25 gram jäst

2,5 dl ljummet vatten

1 tsk salt

1 msk rosmarin

1 dl pumpakärnor

1 dl solroskärnor

1 dl vetegroddar

1 dl fullkornsvetemjöl

2 dl grovt rågmjöl

1 dl grahamsmjöl


Lös upp jästen i vattnet och kör alla ingredienser i en degblandare. Låt jäsa i en timme under bakduk. Dela degen i två delar och kavla ut varje del på bakplåtspapper. Tillsätt fullkornsvetemjöl vid utkavlingen. Degen blir ganska hård för att den ska gå att kavla och för att inte degen skall fastna på kaveln. Nagga degen och skär ut bitar. Grädda i ca 20 minuter på 200 grader. Ha koll på knäcket. Det ska bli hårt men inte brännt. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards