Alla inlägg den 19 november 2014

Av Pernilla Nyberg - 19 november 2014 21:20

Igår fyllde Alexander 2 år och vi hade min syster med barn som middagsgäster. Till middag hade vi morotssoppa med nybakat grahamsbröd. Jag hade matat min surdeg några dagar och gjort ordning degen dagen innan så att den fick kalljäsa i kylen tills jag började förbereda maten igår. 


   

Jag hade köpt jäskorgar och det var verkligen ett bra köp. Brödet blev fint randigt av det. Den första bilden visar hur det såg ut när jag tog ut den från kylen och den andra det färdiga brödet.


Och nu till receptet:

200 gram rågsurdeg

150 gram grahamsmjöl

50 gram vetegroddar

50 gram vetekli

50 gram havrekli

400 gram ljust och milt fullkornsvetemjöl

20 gram salt

400 gram ljummet vatten


Jag vände ner brödet från jäskorgen på bakplåtspapper på en plåt, penslade på lite vatten och hade på vallmofrön. Det stod i ugnen i ca 50 min på 200 grader. Brödet blev perfekt, inte torrt eller smuligt som grahamsbröd kan bli, och inte för degigt. Det var lätt att skära upp och det blev gott. En bra blandning av mjölsorter helt enkelt, både i smak och konsistens. 


Kan tillägga att mitt fröknäcke jag gjorde i helgen även det var populärt. Min syster fick de flesta av det jag hade. (Skulle ha bakat mer, men får väl baka på nytt). :-)


 


Jag bjuder även på en bild av fikabordet som jag och barnen bakat till denna födelsedag. Pepparkakor, saffranslängd, morotskaka, chokladkaka med toscatäcke och vaniljmuffins. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards