Alla inlägg den 20 juni 2015

Av Pernilla Nyberg - 20 juni 2015 17:15

 

Detta fantastiska knäcke hade vi med till midsommarfirandet och det gick åt som bara den. Både vuxna och barn knaprade på av knäcket. Rosmarinen gjorde pricken över i, det var verkligen supergott, och det bästa av allt, enklare knäcke tror jag inte går att baka. 


För en plåt

2 dl majsmjöl

1/2 dl vetekli

1 dl linfrön

1 tsk salt

1 msk rosmarin

1/2 dl rapsolja

2 dl kokhett vatten


Blanda allt med det kokande vattnet sist. Smeta ut på bakplåtspapper. Lägg ut ett papper ovanpå och kavla. Det här knäcket är lätt och smidigt att kavla ut tunnt, vilket gör det riktigt krispigt och gott. Sporra ut så stora bitar som önskas. Grädda sedan på 200 grader i ca 15 minuter, men ha koll på ugnen, alla ugnar ör olika och det är lätt att det blir för brännt om man inte ser till det. Är knäcket lite segt när det svalnat något är det bara att stoppa in det en stund i ugnen igen. Ev kan man bryta itu bitarna och vända på dem. 

Av Pernilla Nyberg - 20 juni 2015 12:05

 

Midsommarafton och då måste man ju bara ha ett nybakat bröd till frukost. Jag har aldrig tidigare provat på Grötbröd, men det blev jättegott och Johannes som annars väldigt sällan äter bröd till frukost smällde lätt i sig två stycken, trots att jag gjort dem väldigt stora, och älskade dem. Lite förberedelse kvällen innan krävdes och lite tid att koka ihop gröten, men annars ett lätt bröd att baka, precis som jag vill ha det. 


Dag 1

1/5 dl rågkross

1 dl vatten


Blanda samman och låt vila i ca 8 timmar, eller över natten. 


Dag 2

Gröt:

1/2 dl fullkornshavregryn

1/2 dl rågflingor

1/2 dl dinkelflingor

1/2 dl vetegroddar

1/2 dl vetekli

1 tsk salt

rågkrossen från tidigare

3 dl vatten


Låt gröten koka upp en stund på låg värme innan de sedan helt enkelt blandar i gröten i degen. 


Deg:

25 g jäst

2 dl ljummet vatten

1/5 tsk salt

1 grovrivet äpple utan skal

3 dl gröt

2 dl rågsikt

2 dl fullkornsvetemjöl

1/2 dl valnötter

1/2 dl hasselnötter


Nötterna valde jag att blanda i halva degen eftersom barnen inte gillar det och de blandade jag i först efter första jäsningen. Låt jäsa i ca en timme. Ha sedan i nötterna om du vill ha det och forma tekakor utav degen. Du får ev ha i lite mer mjöl för att kunna baka ut dem då i alla fall min deg var väldigt kladdig. Det blev 12 st ganska stora tekakor. Nagga dem och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Strö på lite boveteflingor och grädda på 175 grader i ca 25 minuter. Jättegott och trots att det är många ingredienser som kan avskräcka en att baka detta, så var det ganska enkelt. 



Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards