Alla inlägg den 29 september 2015

Av Pernilla Nyberg - 29 september 2015 08:04

 

Nybakat bröd till frukost är verkligen det bästa som finns. Jag älskar frukost och jag älskar doften av nybakat bröd. Det här brödet gillade hela familjen och det är alltid kul när det är så. Eftersom min man helst vill ha vanligt vitt bröd försöker jag få barnen att äta blandade brödsorter. Ibland går det bra och ibland inte, men det här brödet gillade de.


Ett bröd:


Gröt:

1/2 dl helt bovete

2 dl vatten


1/2 dl brödsirap

3 dl yoghurt

3 dl fint rågmjöl

1 dl grovt rågmjöl

1/2 tsk salt

0,75 msk bikarbonat

1 msk pomerans

1 msk brödkryddor (anis och fänkol)


Börja med att skölja bovetet först i hett och sedan i kallt vatten i en sil. Koka sedan upp bovetet med vatten i ca 10 minuter. Blanda sedan samman gröten med övriga ingredienser och häll i en smörad form. Strö på lite boveteflingor. Grädda direkt på 180 grader i ca en timme. Det kan knappt bli enklare än så här. Och jättegott!

Av Pernilla Nyberg - 29 september 2015 07:57

 

Supergott och smakrikt fröknäcke kunde jag inte motstå att fixa när knäckebrödet började ta slut hemma.


Två plåtar:

4 ägg

2 dl sesamfrön

2 dl solroskärnor

2 dl pumpakärnor

2 dl hela linfrön

1 tsk salt

1 msk paprikapulver

1 tsk chilipeppar

1/2 tsk cayennepeppar


Vispa äggen och ha i fröer och kryddor. Tryck ut smeten tunnt på bakplåtspapper. Kavla om du tycker att du inte får det tillräckligt tunnt. Grädda på 175 grader i ca 15 minuter. Det här knäcket ät lätt att bryta isär i önskad storlek efter gräddningen.

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards