Alla inlägg den 28 december 2014

Av Pernilla Nyberg - 28 december 2014 20:37

   

Den första bilden är vanligt vitt rostbröd och den andra när jag ersatt en del av vetemjölet med fullkornsmjöl.


Vitt bröd, 1 st

1 tsk jäst

2,5 dl kallt vatten

5,5 dl vetemjöl

1 tsk salt


Grövre bröd, 1 st

1 tsk jäst

2,5 dl kallt vatten

1 msk linfrön

1 dl solroskärnor

3 dl grahamsmjöl

2 dl vetemjöl

1 tsk salt


Pensling:

1 ägg

1 msk vatten

nypa salt

sesamfrön att strö över


Blanda alla ingredienser i maskin och kör i 10 min. Täck med plast och låt vila i ca en timne. Smörj en form. Ta upp degen och knåda den. Dra ut degen till en kvadrat ca 20x20 cm och rulla sedan ihop den och lägg i formen. Låt jäsa i ca en timme. Pensla innan gräddning. Grädda i ca 30 min på 230 grader.


Det smakade faktiskt som riktigt rostbröd. Perfekt att frysa ner, för det är inget hållbart bröd att ha uppe. Jag rostar allt bröd, verkligen allt, om det inte är nygräddat, så då kan ni ju gissa att jag även tyckte om detta bröd. 

Av Pernilla Nyberg - 28 december 2014 12:56

 

På lördag kvällen bjöd maken på pulled pork. Jag bjöd på pitabröd. Betydligt godare och saftigare än det pitabröd man köper som jag tycker brukar vara alldeles för torra. Av min syster i julklapp fick jag en bok som heter Bröd bröd bröd - recept, råd och genvägar, av Martin Johansson. Finns massvis av olika roliga recept som det bara kliar i fingrarna för att få prova. Där fanns i alla fall receptet på pitabröd, som jag gjorde om lite.


För 8 st:

2 dl kallt vatten

1 tsk jäst

1 msk rapsolja

1 tsk salt

1,5 dl fint rågmjöl

3,5 dl vetemjöl


Rör ihop allt och täck med plast i ca 45 min. Ha sedan upp på bakbordet och forma 8 st släta bullar. Rulla i lite mjöl och platta till lite. Låt vila några minuter och kavla ut dem tills de blir knappt 1 cm tjocka. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och täck med duk i ca 30 min. Grädda på 230 grader i ca 7 min. 


De jäste upp precis som pitabröd ska göra, så de var lätta att skära i, för att sedan ha i grönsaker, gräddfil och pulled pork. Supergod middag som vi även åt till lunch idag. Dessutom enkelt att baka, så detta kan jag varmt rekommendera istället för att köpa färdiga pitabröd, som ändå inte är så goda! 


Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards