Direktlänk till inlägg 14 februari 2015

Grahamsknäcke med pomeransskal

Av Pernilla Nyberg - 14 februari 2015 13:44

 

1 tsk jäst

1 dl mjölk

1 tsk honung

3/4 dl fint rågmjöl

3/4 dl grahamsmjöl

1 dl dinkelmjöl fullkorn

1 msk rapsolja

1/2 tsk salt

1 tsk pomeransskal


Blanda samman alla ingredienser och låt jäsa i ca 10 timmar. Jag gjorde ordning degen igår kväll alldeles innan jag skulle gå och lägga mig. Efter löprundan på en mil i morse kavlade jag ut degen på bakplåtspapper. Jag fick ha på lite extra rågmjöl då degen var väldigt kladdig annars. Jag avslutade med kruskavel och sporrade degen i bitar. Gräddade först på 200 grader i ca 15 minuter. Knäcket blev inte riktigt så hårt som jag ville, men började ändå få för mycket färg så jag sänkte ugnen till 150 grader och bröt itu knäcket innan jag hade in det i ca 10 minuter igen. Sista minutrarna vände jag till och med på knäcket för att det inte skulle bli brännt på ovansidan. Det blev bra! Riktigt knaprigt och gott utan att bli för brännt. Jag kan inte säga att jag kände någon smak av pomeransskalen så det kunde jag nog ha haft i lite mer av. Det positiva med knäcken utan så mycket eller inga frön i är att de inte är så väldigt sköra. Så som jag sporrade dem höll de utan att smula det minsta i småbitar. Jag kan poängtera att det är en fördel om man har lite koll på brödet i ugnen under hela gräddningen av detta knäcke. I alla fall om man vill ha det både fint gyllenbrun i färg samtidigt som man vill få det knaprigt och inte segt. Jag måste säga att mitt blev alldeles perfekt på den fronten. Jag har lätt att glömma bort ugnen annars, men idag var huvudet med! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Nyberg - 2 februari 2018 17:12


  Lite annat, lite mer om livet, lite förändrat helt enkelt.    nouw.com/pillansblogg ...

Av Pernilla Nyberg - 28 januari 2018 09:33

Kod för att importera min blogg till Nouw:3695255660

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:53


  Jag blev så sugen på att prova ett knäckebröd med de kryddorna jag hade i pumpernickel-brödet. Kaffe i knäckebröd vet jag ju är gott sedan tidigare.    En plåt 1/4 dl spiskummin och mortlad anis och fänkål 1/2 msk salt 1/2 dl hela linf...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards