Direktlänk till inlägg 28 februari 2015

Kalljäst hälsobröd med kvarg

Av Pernilla Nyberg - 28 februari 2015 13:31

   

Detta supergoda bröd bakade jag i morse. Det bara måste ni prova. Saftigt, nötigt och helt enkelt himmelskt! 


15 gram jäst

4 dl rumsvarmt vatten

125 gram kvarg

2 1/2 dl fiber havregryn

2 dl dinkelmjöl fullkorn

1 1/2 dl havrekli

1 1/2 dl grahamsmjöl

1 dl bovetemjöl

1 dl pumpakärnor

1/5 dl grovt hackade hasselnötter

1/2 dl linfrön

1 tsk salt


Lös först upp jästen i vattnet och blanda sedan i alla andra ingredienser. Häll degen i en smörad form, alt ha bakplåtspapper i formen. Sätt plastfolie på och ställ i i kylen över natten (eller 8-12 timmar). Jag hade ut den i morse när jag vaknade och lät stå i rumstemperatur medan jag tog dagens löprunda. När jag sedan kom in hade jag på lite boveteflingor innan jag gräddade brödet på 200 grader i ca 40 minuter. Jag och barnen älskade brödet, men det mesta gjorde jag till mina föräldrar som kommer hem från Vietnam i kväll. På deras köksbord har de nu detta bröd stående tillsammans med en del av knäckebrödet jag bakade sist. Hoppas de uppskattar det lika mycket som vi gjorde. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Nyberg - 2 februari 2018 17:12


  Lite annat, lite mer om livet, lite förändrat helt enkelt.    nouw.com/pillansblogg ...

Av Pernilla Nyberg - 28 januari 2018 09:33

Kod för att importera min blogg till Nouw:3695255660

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:53


  Jag blev så sugen på att prova ett knäckebröd med de kryddorna jag hade i pumpernickel-brödet. Kaffe i knäckebröd vet jag ju är gott sedan tidigare.    En plåt 1/4 dl spiskummin och mortlad anis och fänkål 1/2 msk salt 1/2 dl hela linf...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Av Pernilla Nyberg - 27 januari 2018 15:39


  Grovt mörkt bröd med massa korn och frön är det bröd jag föredrar allra helst och det här brödet innehåller dessutom massa kryddor som gör det extra smakrikt. Jag älskar bröd som har smak och lite tuggmotstånd. Det blir så mycket roligare än van...

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards