Alla inlägg den 4 april 2015

Av Pernilla Nyberg - 4 april 2015 13:30

   


Påskafton och färskt surdegsbröd till frukost. Mums! För smidighetens skull gjorde jag degen igår kväll och lät den jäsa i kylen över natten. Jag gjorde 2 olika bröd.


Bröd 1, fiberbullar

50 g surdeg (jag köpte färdig surdeg den här gången)

1 tsk jäst

1 3/4 dl kallt vatten

2 dl vetemjöl av fullkorn

1,5 dl rågsikt

1,5 dl rågflingor

1/3 dl linfrön

0,5 msk honung

1,5 tsk kummin

0,5 msk salt


Bröd 2, rågbullar

50 g surdeg

1 tsk jäst

1 3/4 dl kallt vatten

2,5 dl vetemjöl

2 dl rågsikt

0,5 msk salt


Jag lät dem jäsa med plast över i kylen tills i morse när jag vaknade. Då tog jag ut de båda degarna och formade runda bullar av dem. Det blev 6 st av varje deg. De fick jäsa på plåten under en bakhandduk i ca en timme, medan jag var ute och sprang. När jag kom in gjorde jag några fina snitt i varje bulle, penslade på lite vatten och strödde på vallmofrön. När ugnen var varm fick de grädda i 175 grader i ca 25 min. När de lagom var klara var jag nyduschad, maken och barnen vakna och färdiga för att äta frukost. Tyvärr uppskattade inte familjen att de fick färskt bröd denna morgon. Ingen av dem ens tittade på det, utan nöjde sig med gröt, ägg och fil. Frukost för dem är ett nödvändigt ont, medan det är den måltid jag föredrar av dagens måltider. Jag älskar frukost och kan äta det så fort jag går upp om det är så. Jag har inga som helst problem med det, medan de övriga nog helst vill vara uppe några timmar för att kunna få i sig frukost. Barnen äter sällan bröd i huvud taget. De föredrar gröt och fil även som mellanmål. Inget fel i det, men nog skulle jag tycka det vore lite roligare att baka till några som verkligen uppskattar att få färskt bröd att äta. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards