Alla inlägg den 26 april 2015

Av Pernilla Nyberg - 26 april 2015 10:05

   

Försenad påskpresent till grannarna kan man kanske säga. Jag tyckte kycklingen passade in i min korg med knäckebröd som jag bakade till grannarna. Vi var bjudna på middag där igår innan vi var iväg på konsert, en lokal grupp här i Enköping, med jätteduktiga sångare och dansare, som heter Återsken. Vi fick trerätters, ostknyten till förrätt, lövbiffsrullader med pepparrotsost till varmrätt och pannacotta med äpplen till efterrätt. Det var supergott! Något som också var supergott, men som givetvis inte går att jämföra med denna underbara middag, är detta knäckebröd, som jag bakade två plåtar av, för att vi skulle ha lite själva. Det är hårt och krispigt med neutral smak och passar som snacks, med bara smör eller med valfritt pålägg.


2 plåtar:

2 dl fint rågmjöl

2 dl grovt rågmjöl

2 dl dinkelmjöl med fullkorn

1 tsk salt

1 dl linfrön

1/2 dl rapsolja

2,5 dl kokande vatten


Ett väldigt enkelt recept där det bara är att blanda ihop alla ingredienser och kavla ut det mellan bakplåtspapper. Det kan vara lite svårt att kavla ut det riktigt tunnt, men det är värt att kämpa lite för att få det tunnt. Jag kavlade in lite solroskärnor ovanpå det sista jag gjorde, sporrade ut bitar och gräddade det i ca 10-15 minuter, beroende på hur ugnen är, på 200 grader. Som vanligt är det bra att ha lite koll på ugnen, så att de inte blir brända, men samtidigt vill man att de ska hinna bli riktigt hårda och inte sega när man äter dem.

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards