Alla inlägg den 11 april 2015

Av Pernilla Nyberg - 11 april 2015 13:30

 

Efter flera veckors förkylning (i alla fall nästan 2) kunde jag inte motstå längre. Jag måste baka något. Övrig familj åkte och grattade min mamma som fyllde år igår. Ja, jag är fortfarande väldigt förkyld och hostar som ett ånglok, så jag valde att vara hemma. Jag fattar inte att förkylningen inte vill ge med sig. Jag känner fortfarande tryck i öronen och har antagligen lite nedsatt hörsel. Nog om det, det är tillräckligt irriterande. Jag hade tänkt baka till mamma, men eftersom jag mått väldigt dåligt får det vänta till ett senare tillfälle. Jag rörde istället ihop ett snabbt knäckebröd för att i alla fall få ut någonting. Jag ångrar nu i efterhand att jag bara gjorde en plåt, men just då tänkte jag att jag hellre bakar snart igen. 


För en plåt:

2 dl grovt rågmjöl

1/2 dl linfrön

1/2 dl chiafrön

1/2 dl havrekärnor

1/2 dl rågkross

2 msk rapsolja

1/2 tsk salt

2 dl kokande vatten


Rör ihop allt med vattnet sist och kavla ut det på en plåt. Det lättaste är att kavla mellan två bakplåtspapper. Jag tycker det är smidigt att sporra ut bitar innan gräddningen, men man kan ju bryta bitar i efterhand eller, om man vill ha lite finare bröd, dela degen i bitar och kavla ut i önskad form, var för sig. Grädda i ugnen på 175 grader i mellan 40-50 minuter. Min deg blev tunnare i kanterna, så de bitarna tog jag ut ur ugnen ca 10 minuter före resten. Det är bra om man kan ha lite koll under gräddningen, men på 175 grader bör det inte kunna brännas i första taget. Nu talar jag om min ugn, det är givetvis olika för alla ugnar. Man får prova sig fram om mina instruktioner inte passar den ugn man använder. 

Presentation


Här finner du härligt goda brödrecept som jag har bakat. Jag finns även på Instagram, @pernilla.nyberg.bakahemma

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards